Zwangerschap(wens & borstvoeding)

Vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven willen zo gezond mogelijk eten voor hun kindje. 

De Voedingspiramide bij Zwangerschap(wens) & Borstvoeding is toegespitst op de behoefte van de vrouw die zwanger is (of wil worden) laat in één oogopslag zien wat en hoeveel hiervoor dagelijks nodig is. Aan de linkerkant staan de hoeveelheden die je nodig hebt tijdens het 1e trimester en als je de wens hebt om zwanger te worden. De hoeveelheden die je nodig hebt nemen toe per trimester. Aan de rechterkant staan de hoeveelheden die je nodig hebt in het 3e trimester van je zwangerschap en als je borstvoeding geeft. Voeding heeft een grote invloed op de (kans op) zwangerschap en de ontwikkeling van de baby. Al in de baarmoeder wordt het kindje als het ware ‘geprogrammeerd’ voor de rest van het leven. Ook tijdens de borstvoeding blijft de voeding van de moeder essentieel voor de ontwikkeling van het kind.

Hoeveel per dag?

De hoeveelheden in de voedingspiramide zijn een richtlijn om ‘gemiddeld’ dagelijks te gebruiken.

De aangegeven hoeveelheden voor dranken, groente, fruit, zuivel, olie en vet, noten en zaden en zoetmiddelen gebruik je waarschijnlijk dagelijks. Volkoren graanproducten, knollen, vlees, vis, gevogelte, wild en ei en peulvruchten zul je de ene dag wel maar een andere dag misschien niet eten. De ene dag eet je bijvoorbeeld aardappelen, een andere dag rijst en weer een volgende dag iets uit de peulvruchten groep zoals bruine bonen.

Het gaat erom dat je in één week ongeveer de aangegeven hoeveelheden binnenkrijgt. Op die manier krijg je alles binnen wat je nodig hebt voor een gezonde zwangerschap en bij borstvoeding!