6x gefermenteerd voedsel

Iedere cultuur heeft zijn eigen gefermenteerde voedsel. Het is een manier om voeding langer houdbaar te maken, beter verteerbaar en van smaak te veranderen. Bij fermenteren zorgen schimmels, bacteriën of gisten voor deze verandering.

  • Schimmels zorgen voor de smaak en geur van blauwe kaas
  • (Probiotische) bacteriën zorgen ervoor dat melk wordt omgezet in yoghurt
  • Gisten zorgen ervoor dat druivensap verandert in wijn

Is gefermenteerd eten gezonder?

In gefermeerde producten kan veel zout zitten, zoals sojasaus, vissaus, zuurkool, kaas en miso. Of alcohol zoals bier, saké en wijn. Gefermenteerde producten en probiotische bacteriën kunnen zeker bijdragen zeker bij aan je gezondheid. dit verschilt per soort. Zo zijn yoghurt en tempeh voor veel mensen makkelijker te verteren dan de originele producten melk en sojabonen.

We eten minder gefermenteerde producten dan vroeger, daardoor krijgen we minder gunstige probiotische stoffen en zuren binnen die de (darm)gezondheid gunstig beinvloeden.

Zuurdesembrood

Zuurdesembrood heeft een langere rijstijd dan gistbrood. Hierdoor zijn de mineralen, waaronder fosfaat uit zuurdesembrood beter opneembaar dan brood gefermenteerd door gist. Zuurdesembrood dat ook gist bevat heeft minder lang gerezen.

Zuurkool

Als je aan witte kool melkzuurbacteriën toevoegt krijg je zuurkool. De melkzuurbacteriën en melkzuren in zuurkool zijn gunstig voor de darmen. Zuurkool bevat geen melk. De naam melkzuurbacterie heeft niets met melk te maken

Bulgaarse yoghurt

Een Bulgaarse wetenschapper ontdekte de lactobacillus Bulgaricus in yoghurt. Deze yoghurt werd van oudsher gemaakt van melk dat in buidels van schaapshuid werd bewaard om de middel van herders. Yoghurt wordt door veel mensen beter verdragen omdat de melksuikers zijn omgezet in melkzuren.

Sojasaus

Naast sojasaus kent de Japanse keuken ontzettend veel andere gefermenteerde producten zoals miso, sojasaus, mirin, tempeh en tofu. Niet alle sojasaus wordt nog gemaakt door fermentatie. De sojasausen in natuurvoedingswinkels zoals tamari en shoyu worden nog op ambachtelijke wijze gemaakt. De meeste (niet-biologische) ketjap wordt chemisch bereid.

Kimchi

Kimchi is de Koreaanse variant van zuurkool en een nationale favoriet! Er zijn verschillende varianten. Er zijn wel meer dan 10 verschillende melkzuurbacteriën aangetroffen in Kimchi.

Kenkey

Niet alleen in Azië en Europa worden gefermenteerde producten gegeten. In Afrika ook. In Ghana is kenkey een van de belangrijkste koolhydraatbronnen. Kenkey wordt gemaakt van maismeel dat gemengd wordt met warm water. Na een paar dagen fermentatie ontstaat het een zuur deeg. De manier waarop het wordt gegeten is vergelijkbaar met die van aardappelpuree.

Miso

Miso is een Japanse smaakmaker een soort bouillon. Je kan het natuurlijk in de winkel kopen, maar ook zelf maken. Hier zie je hoe het proces van miso maken verloopt. Eerst moeten de sojabonen gekookt worden, daarna gestampt. Vervolgens wordt de fermentatie cultuur en het zout toegevoegd. Eenmaal in de pot moet is het nog een half jaar wachten voordat het volledig gefermenteerd is.

Zelf fermenteren?

Kefir is makkelijk thuis te maken, net als zuurdesemdeeg en kombucha. We hebben voor de doe-het-zelvers informatie toegevoegd. Volg de link naar andere websites voor de recepten.

%d bloggers liken dit: