Liever echt dan nep!


Frambozenyoghurt smaakt naar frambozen, maar er zit amper een framboos in. Hoe dat kan? Door het gebruik van aroma’s en hulpstoffen, ook wel aangeduid met E nummers.


E nummers

We lijken niet zonder te kunnen, bijna alle verpakte levensmiddelen bevatten E nummers. Tegelijkertijd verfoeien we ze, de helft van de Nederlanders maakt zich zorgen over al die toevoegingen in hun eten. Fabrikanten spelen hier handig op in door het gebruik van toevoegingen te beperken. Zo zie je op verpakkingen vaak de kreet: bevat geen kunstmatige kleurstoffen of aroma’s.

Soms ook een instinker, omdat er dan wel kunstmatige smaakstoffen inzitten bijvoorbeeld.

Verbieden? 

Er zijn heel veel verschillende E-nummers. Synthetische bijvoorbeeld… Een bekend voorbeeld zijn de azo-kleurstoffen. In de EU moeten, de zogenaamde azo-kleurstoffen, een waarschuwing op het etiket hebben dat de kleurstof  ‘de activiteit of oplettendheid van kinderen nadelig kan beïnvloeden’.

Maar er zijn ook hulpstoffen die dezelfde chemische samenstelling hebben als stoffen die van nature in ons voedsel voorkomen. Vitamine C is een voorbeeld hiervan. Als hulpstof in voedingsmiddelen heeft het E nummer: E300!

E-nummers brengen ook veel gemak. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat eten langer houdbaar blijft. Meer informatie over door de Europese Unie goedgekeurde hulpstoffen is te vinden op de site food-info, door de universiteit van Wageningen.

E-nummers beperken

Hoe zorg je nu voor een beperkt aantal E-nummers in je voeding?

  1. Koop geen pakjes en zakjes. Dan heb je al een hele belangrijke stap gemaakt.
  2. Kies voor biologisch, de hoeveelheid e-nummers die zijn toegelaten in biologische processen is veel lager dan in reguliere producten. Voor biologisch-dynamisch geldt dat er nog een strengere selectie is.
  3. Maak je eten zelf. Het is vaak heel eenvoudig om gerechten te bereiden zonder hulpstoffen.

Sinaasappel yoghurt die naar sinaasappel smaakt

Sinaasappelyoghurt, ongelofelijk lekker en boordevol fruit en vezels: je raadt het al, schil een sinaasappel, snij hem in blokjes en schep hem door een schaaltje naturel yoghurt. 


%d bloggers liken dit: