Gezond Rond

We weten het wel, eten voor twee hoeft echt niet als je zwanger bent maar hoe krijg je alles binnen wat je nodig hebt? Je zou denken dat dit wel lukt door eenvoudig gezond te eten, maar helaas. Daar red je het niet mee.


Ronde wens
Voor vrouwen en hun partner met een zwangerschapswens is optimaal gezonde voeding heel belangrijk. Uit onderzoek blijkt dat gezonde voeding, veel groenten en fruit maar ook vitamine C, D, foliumzuur, zink en selenium een goede invloed hebben op de vruchtbaarheid van de man! Om de kans op zwangerschap en een gezonde baby te vergroten wordt geadviseerd hier een half jaar voor uit te trekken! Naast een gezonde voeding is ook voedingssuppletie hierbij nodig. Wat je precies nodig hebt is afhankelijk van de situatie en de uitkomsten van laboratorium onderzoek, maar voor vrouwen is een minimaal een foliumzuur supplement gewenst.

Gezond rond
Al in de baarmoeder wordt het kind als het ware ‘geprogrammeerd’ voor de rest van zijn of haar leven. De normale geadviseerde gezonde voeding voor zwangeren schiet tekort op een flink aantal vitaminen, mineralen en voedingsstoffen. Dit kan invloed hebben op de kans op bevruchting, de zwangerschap maar ook op de ontwikkeling en gezondheid van de baby.
Door te eten volgens de Voedingspiramide Zwangerschap(wens) & Borstvoeding is het (bijna) mogelijk alles binnen te krijgen wat nodig is voor de aanstaande moeder en het kind. Aan de linkerkant van deze piramide staan de hoeveelheden voor vrouwen met een zwangerschapswens en vrouwen in de eerste 3 maanden van hun zwangerschap, aan de rechterkant de hoeveelheden voor vrouwen in de laatste 3 maanden en bij borstvoeding.

De voedingspiramide gaat uit van een natuurlijke, onbewerkte en bij voorkeur biologische voeding. Omdat die meer voedingsstoffen levert, die juist nu zo hard zijn, arm is aan onnodige additieven en resten van bestrijdingsmiddelen.

Multi voor zwangeren
Door de verhoogde behoefte aan alle voedingsstoffen tijdens de zwangerschap en borstvoeding, is het haast onmogelijk dit via de voeding allemaal binnen te krijgen.

Het is vooral hard werken om voldoende vitamine B1 binnen te krijgen en B12 is ook niet eenvoudig. Zonder varkensvlees te eten is het zelfs haast onmogelijk om voldoende B1 binnen te krijgen. (Dit doet bij ons ook de vraag rijzen of de aanbeveling wel klopt en of die door wetenschappers wel eens is getoetst in de praktijk, maar dat terzijde)

Vooral tijdens de laatste 3 maanden van de zwangerschap en tijdens de borstvoeding kunnen tekorten optreden. Het is dus zeker het overwegen waard om naast een gezonde voeding de gehele zwangerschap en bij borstvoeding een multi voor zwangeren te gebruiken.

%d bloggers liken dit: