Goedkoop en gezond eten

Ja helaas het is waar, gezond eten is duurder. En kost ook nog eens meer tijd. Het is de harde waarheid voor veel gezinnen. Het is per definitie al niet makkelijk maar al helemaal niet voor alleenstaande opvoeders die naast hun full-time baan ook nog elke dag een gezonde maaltijd moeten koken en 3 supermarkten af moeten voor de beste prijs. Als de stress je nog niet heeft geholpen aan de ramp die emotioneel eten heet…..dan mag je je gelukkig prijzen

Maar gezond(er) eten hoeft niet heel duur te zijn en is misschien haalbaarder met deze tips. Uiteindelijk zorgt gezond eten ook voor minder eten (omdat je minder trek hebt in tussendoortjes) .

Ontbijt

Kies voor een goed en vullend ontbijt. 2 witte boterhammen met jam zijn zo in een holle kies verdwenen en laten je maag na 2 uur weer rammelen. Kies daarom voor iets stevigers: Een van de beste en meest vullende ontbijtjes is havermout.

Groente

Groenten (van het seizoen) zijn vaak voordelig. Kool in de winter en sperziebonen in de zomer bijvoorbeeld. Pompoensoep, koolsoep, bietensoep en uiensoep kan je als de groente in de aanbieding is in grote porties maken. In de zomer kan je daar courgette of tomaat voor gebruiken

Groente uit de diepvries kunnen qua prijs ook aantrekkelijk zijn. Bevroren fruit en groente zijn een goed alternatief. Als het lukt zorg dan dat de helft van je bord gevuld is met groente.

Planning

Keer op keer blijkt dat planning de sleutel is tot een goed voedingspatroon (en vaak ook budgettair gezien) Door te plannen. Grote hoeveelheden te maken en in te vriezen, kan je kosten besparen (ook op gas).
Een planning helpt je ook navigeren door de supermarkt. Als je exact koopt wat je nodig hebt scheelt dat zeker in de knip, ook waak je op die manier voor impulsaankopen.
Zoek online naar gezonde budget recepten. Er zijn genoeg sites die zich hierop richten.
Ook zorgen voor voldoende eten als je onderweg bent of op werk helpt je te besparen. Neem je lunch mee. Vaak lekkerder en gezonder!

Dranken

Drinkwater is het goedkoopste en gezondste drankje ter wereld! Geniet dus met volle teugen van dit vloeibare goedje. Als je liever iets warms drinkt: koop losse (kruiden)thee, dat is veel goedkoper dan zakjes en kook alleen de hoeveelheid water die je gaat gebruiken.

Vlees, vis en bonen

Vetter vlees is goedkoper dan mager vlees. Je kan gerust vet vlees eten, eet er niet veel van en eet het niet vaak. Vlees dat je lang op laag vuur moet laten staan is vaak ook goedkoper. Vroeger stond draadjesvlees daarom veel vaker op het menu in Nederland. Herstel het in ere en kies voor een smaak twist door het bijvoorbeeld te bereiden volgens een Marokkaans of Indische keuken.

Ingeblikte sardientjes, verse makreel en haring zijn voordelige vette vis soorten. Vette vis is rijk aan omega-3 vetzuren, belangrijk voor onze gezondheid. Het voordeel van vis uit blik is dat je het makkelijk kan bewaren.

Eet vooral veel bonen, linzen en erwten. Je kan er goed vullende soep van maken maar ze zijn lekker in zoveel gerechten. Heb je zelf niet zoveel inspiratie? Je kan in heel veel gerechten vlees vervangen door peulvruchten. Denk bijvoorbeeld aan moussaka en rijstgerechten. Naast dat peulvruchten voordelig zijn zitten ze ook bomvol bio-actieve stoffen, goede eiwitten en vezels.

%d bloggers liken dit: