Low-carb- laag koolhydraten

Wat zijn koolhydraten?

Koolhydraten vormen de belangrijkste energiebron voor de hersenen, zenuwen en spieren. Een te laag bloedsuikergehalte verstoort de werking van de hersencellen, die voor hun energieverbruik geheel zijn aangewezen op glucose. Vandaar dat je bij een vier-uurs-dip een beetje duizelig of geïrriteerd kan voelen.

Grofweg zijn de koolhydraten in te delen in twee groepen, namelijk in zetmeel (langzame koolhydraten) en suikers (snelle koolhydraten) .

Suikers

Suikers kunnen aan producten toegevoegd zijn, zoals in snoep en koek, maar er zijn ook producten die van nature suikers bevatten. De suikers die wij eten zitten vooral in tafelsuiker, snoep, zoet broodbeleg, gebak, frisdranken en ijs. Te veel suiker werkt tandbederf in de hand en suikers kunnen verschillende lichaamsfuncties ontregelen.

Alles wat zoet is bevat suiker, tenzij er zoetstof is toegevoegd.

Zetmeel

Zetmeel zijn lange koolhydraten. Zetmeelrijke producten zijn producten, zoals brood, deegwaren, rijst, aardappelen en peulvruchten. In onbewerkte producten vind je zowel zetmeel als vezels. Bij het bewerken (raffineren) van voedingsmiddelen, bijvoorbeeld het pellen van rijst of het maken van witbrood, verwijdert men het grootste deel van de vezel.

Onbewerkte producten bevatten dus meer vezels. Vezelrijke, ongeraffineerde producten genieten de voorkeur boven geraffineerde producten.

Low-carb is eigenlijk koolhydraten normaal

Een onbewerkte voeding is vaak automatisch laag aan koolhydraten. De voedingspiramide levert ongeveer 140 gram koolhydraten per dag en als je een grote eter (en grote beweger) bent maximaal 200 gram. Low-carb is in veel gevallen wat vroeger (voordat geraffineerd eten bestond) dus koolhydraat normaal was. Voor mensen die met voeding diabetes willen behandelen zijn er andere richtlijnen. Laat je hierbij adviseren.

%d bloggers liken dit: