500 gram groente per dag

De voedingspiramide adviseert 500 gram groente per dag. Je zal je misschien afvragen hoe kom ik aan 500 gram groente per dag? Hier wat tips en ideetjes om het wat eenvoudiger te maken.

Warme maaltijd:

Bij je warme maaltijd eet je elke dag een ruime portie groenten: dit is 4 opscheplepels of 200 gram gare groenten. Tomaat of paddenstoelen tellen ook mee met je groenten. Dus wat gebakken champignons erbij is al snel 100 gram groente extra. Een grote tomaat weegt ook ongeveer 100 gram.


Lunch en tussendoor:

Bij je lunch kun je kiezen voor wat rauwkost, neem eenvoudig een stuk komkommer, een paar wortels, wat paprika of een hand kleine tomaatjes erbij. Versier je brood met wat extra blaadjes sla, een handje kiemgroenten of rucola. Rauwkost kun je ook als tussendoortje nemen. Andere ideetjes om je groente-intake te verhogen:

Groentesoepje

Maak zelf een groentesoepje, makkelijk met een (groente-) bouillonblokje en een flinke hoeveelheid (diepvries-) soepgroenten erin.

Groentesapje

Groentesapje: zelf maken met de sapcentrifuge of kant en klaar kopen, kies er één zonder toegevoegd zout!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: